Vinkkejä koko perheen liikkumiseen

Frisbeegolfia juoksuvauhtia

Pelatkaa frisbeegolfia puistossa, lähimetsässä tai kentällä. Käyttäkää rasteina kiviä, kantoja ja puita, ja yrittäkää osua niihin frisbeellä. Edetkää rastien välit hölkäten tai juosten!

Aarteenetsintä

Piirtäkää toisillenne treeniliikkeitä paperille ja piilottakaa ne takapihalle. Se joka löytää ja suorittaa eniten liikkeitä, voittaa kisan!

Kuntoilukartta

Lähde lenkille yhdessä perheen kanssa. Piirtäkää juoksulenkin jälkeen kartta reitistä, jonka kuljitte. Merkitkää karttaan myös, mitä lenkin aikana reitillä kohtasitte.

Salasanan metsästys

Keksi jokin salasana (esim. jäätelö). Tee jokaista kirjainta pienille paperilapuille yhtä monta kuin on leikkijöitä. Piilota paperiniput pihamaalle sopiviin paikkoihin.

Yhteen piiloon kätketään leikkijöiden määrä j-kirjaimia, toiseen ä-kirjaimia, kolmanteen ä-kirjaimia, jne. Tarvitset siis yhtä monta piiloa kuin salasanassasi on kirjaimia.

Kirjoita toiselle paperille jokaista piiloa kuvaavat vihjeet, joiden avulla leikkijät etsivät kirjainlaput. ”Siellä missä raparperit kasvavat”, ”Keinuminen on kivaa”, ”Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku” ym.

Kun kirjaimet on löydetty, niistä muodostetaan sana. Ensimmäiseksi salasanan keksinyt leikkijä tai leikkiporukka voittaa kisan. Kisan päätteeksi kaikki voivat vaikka mennä jäätelölle!

 

 

Koko perheen treenirata

Ideoikaa lyijykynällä ruutupaperille pihalle rakennettava rata. Toteutuksessa on hyvä hyödyntää kotoa löytyviä välineitä: ämpäreitä, keppejä, renkaita, hyppynaruja, patjoja ja tuoleja. Hyödynnä myös pihalta löytyviä asioita: rappusia, puita, erilaisia pintoja, tolppia ja keinuja.

Kun suunnitelma on paperilla, rakentakaa yhdessä rata. Toteutuksen voi tehdä myös niin, että jokainen leikkijä ottaa yhden alueen johon keksii tekemistä – ideat kerätään paperille, minkä jälkeen lähdetään yhdessä toteuttamaan koko reittiä.

Reitille voi tehdä juoksuosuuksia, lihaskuntorasteja, heittopisteitä, taitoliikkeitä tai vaikkapa paritehtäviä. Radan voi suorittaa kuntoilumielessä tai kisaillen. Kisailuun tarvitset sekuntikellon ja selkeästi suoritettavat pisteet. Jes!

”Kirkkis”

Vanhat leikit kunniaan! Kirkonrotta on vanha suosittu piiloleikki. Ennen leikkiä sovitaan alue, johon saa piiloutua sekä valitaan alue, johon voi pelastaa (seinä, ovi, hiekkalaatikko tms.). Tämän jälkeen valitaan, kuka on ensimmäisenä etsijä.

Perusajatus kirkonrotassa on, että piileskelevät leikkijät voivat liikkua piiloissaan ja hakeutua hiljaa uusiin paikkoihin. Kun etsijä näkee jonkun piileksijän, juoksee hän nopeasti pelastuspaikalle ja huutaa löydettyjen nimet: ”Joonas-rotta nähty, Suvi-rotta nähty”. Ensimmäisenä kiinni jäänyt on seuraavan kierroksen etsijä, ellei kukaan saa pelastettua löydettyjä ennen leikin loppua.

Piileksijä voi pelastautua juoksemalla pelastuspaikalle, koskettaa aluetta ja sanoa ”Oma rotta, kaikki rotat pelastettu”. Tällä tavoin voi pelastautua myös tultuaan nähdyksi, mikäli ehtii ennen etsijää pelastuspaikalle.

Leikin alussa etsijän selkä pestään lorun avulla: ”Vasta pesty puhdas selkä, ympyrä ja risti, kuka siihen pisti?” Ensin selkää sivellään käsillä, sitten siihen piirretään ympyrä ja risti, ja lopuksi joku leikkijöistä painaa sormellaan selkään salaa. Etsijäksi valitun on arvattava kuka selkään pisti. Jos hän arvaa, joutuu pistäjä etsijäksi, mutta muutoin etsijä säilyy ennallaan. Etsijä laskee sataan silmät kiinni ennen kuin alkaa etsiä. Kurkkia ei saa!

Jos etsijä arastelee, eikä lähde etsimään, vaan ainoastaan tähyilee pelastuspaikalta, voivat leikkijät tuomita etsijän ”Kotirotaksi”, jolloin hän joutuu juoksemaan sakkoringin kesken etsinnän.

 

Maastoviestirata

Tehkää perheen yhteinen ennätyskokeilu. Määrittäkää lähtöpaikka pihan tai metsikön reunalle. Sopikaa reitti, jonka kiertämisestä otatte aikaa. Reitti on hyvä merkitä sekä ”kalustaa” erilaisilla esteillä. Hyviä esteitä ovat käyrät oksat, ämpärit ja luonnosta tai pihalta löytyvät muodot.

Hölkätkää reitti läpi muutaman kerran lämmittelyksi ja sopikaa juoksujärjestys. Ajanotto käynnistetään, ja jokainen juoksee reitin mahdollisimman nopeasti yksi kerrallaan siten, että vaihto tapahtuu aina lähtöpaikalla käsiläpsyllä. Kaikkien kierrettyä radan ajanotto pysäytetään.

Voitte kokeilla parantaa aikaa useamman kerran eri juoksujärjestyksillä. Kokeilkaa reittiä uudelleen viikon kuluttua!

Törmäyssukkulaviesti

Tähän juoksupeliin tarvitsette ainakin kuusi osallistujaa (10–12 henkilöllä saatte aikaan kisailun)

Jakakaa porukka puoliksi niin, että puoliskot tekevät jonot vastakkain 20 m päähän toisistaan – nimetkää toisen puolen jono ”tolppajonoksi” ja toinen ”kiertojonoksi”.

Merkistä jonon ensimmäiset lähtevät juoksemaan kohti toisiaan. Kohdatessa tolppajonosta tuleva pysähtyy tolpaksi ja kiertojonolainen kiertää tolpan kokonaan jatkaen matkaa kohti tolppajonoa (tolppa jatkaa matkaansa kohti kiertojonoa).

Näin edeten mennään useampi kierros niin, että jokainen päätyy takaisin omalle paikalleen. Muistakaa, että roolit vaihtuvat sen mukaan kummasta jonosta lähtee liikkeelle.