Camelina on hyvä omega-3 lähde

Camelinaöljy on Camelina Sativan eli ruistankion siemenistä puristettua öljyä. Camelinaöljyn omega-3-pitoisuus on merkittävä. Camelinaöljyn rasvahapoista noin 35 % on omega-3-rasvahappoa. Se on esimerkiksi noin 80 kertaa enemmän kuin oliiviöljyssä.

Erinomainen rasvahappokoostumus

Päinvastoin kuin useimmissa muissa kasviöljyissä, camelinassa omega-3-rasvahappojen osuus on suurempi kuin omega-6 -rasvahappojen (linolihappojen). Suomalaisten ravinnossa on rajallisesti omega-3-rasvahappojen lähteitä, sen sijaan omega-6 -rasvahappojen lähteitä on runsaasti. Lue myös tuoreesta Itä-Suomen yliopiston tutkimuksesta, jossa selvisi, että camelinaöljyn käyttö pienentää kokonais- ja LDL-kolesterolin määrää henkilöillä, joilla on heikentynyt sokeriaineenvaihdunta.

Keiju-margariineihin on lisätty camelinaöljyä, joten ne auttavat täydentämään päivittäistä omega-3-rasvahappojen saantia. Kolmesta annoksesta (30 g, riittää noin kuudelle leivälle) Keiju-margariinia saat yli puolet päivän omega-3-rasvahapoista.

 

OMEGA-3 ja OMEGA-6 -rasvahappojen määrät eri kasviöljyissä

 

Tiesitkö tämä Camelinasta?

  • Camelinaöljy on täysin kasviperäistä, joten sen omega-3-rasvahappoja ei voi nauttia liikaa.
  • Camelina on ikivanha viljelyskasvi, jonka kiinnostus virisi uudestaan 1980-luvulla, kun havaittiin sen öljyn erinomainen rasvahappokoostumus.
  • Tuotteissa käytetty öljy ei maistu, eikä vaikuta ruoanlaitto-ominaisuuksiin.
  • Camelinaöljy on puhdistettua öljyä eikä sisällä proteiinijäämiä. Camelina on ristikukkaisiin kuuluva öljykasvi, joka on ominaisuuksiltaan rypsiöljyn kaltainen. Siitä puristettu öljy ei ole allergisoiva.

 
 

Lue lisää Öljyakatemiasta